افرادی که نباید قبل از صبحانه ورزش کنند | ورزش

هفته ای ۳ تا ۵ بار و روزی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کردن واسه بیماران گرفتار به دیابت مناسبه.

 

 

پیشنهادای ورزشی دکتر مهرشاد پورسعید اصفهانی به بیماران دیابتی

آقای دکتر، به چه دلیل ورزش؟ واقعا خوبه؟
به طور قطع. ورزش کردن موجب کاهش وزن، جواب بهتر سلولای عضلانی به انسولین و کاهش نیاز به داروی خوراکی و تزریقی، کاهش چربی و فشار خون، افزایش جریان خون و کاهش احتمال مشکل خون رسانی به انداما، کنترل بهتر استرس و کنترل بهتر قندخون و در آخر، کاهش خطر بروز بیماریای قلبی می شه.

 

چه نوع ورزشی رو واسه مبتلایان به دیابت پیشنهاد می کنین؟
ببینین، ما کلا دو نوع ورزش داریم: هوازی یا ایروبیک و بی هوازی یا انایروبیک. موقع پرداختن به ورزشای هوازی مانند پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا، دویدن آهسته، اسکی فاصله طولانی، بعضی ورزشای گروهی و البته خود ورزش ایروبیک، بیشتر از اکسیژن استفاده می شه. اما در ورزشای بی هوازی مانند بدن سازی با وزنه و پرورش اندام، اکسیژن کمتر استفاده می شه و در زمان کوتاه از منابع انرژی استفاده می شه و تاثیر زیادی بر قندخون نداره. در کل، ورزشای هوازی یا ایروبیک واسه بیماران گرفتار به دیابت مناسبه به شرطی که دست کم سه تا پنج بار در هفته و روزی ۲۰ تا نیم ساعت و همیشه در زمان مشخص انجام گیرد. البته ممکنه از این ورزشا هم خوش شون نیاد، پس باید بیماران به یاد دارا باشن که حتی می تونن به ورزشای تفریحی هم بپردازند.

 

بیماران گرفتار به دیابت، موقع ورزش کردن باید مراقب چه چیزایی باشن؟
مهم ترین مورد، مراقبت از پا هستش. باید از جورابای نخی یا نخی – پلی استر واسه خشک نگه داشتن و پیشگیری از بروز تاول استفاده شه. هم اینکه باید از کفشایی که در ناحیه وسط پا شامل ژل سیلیکا یا هواست، استفاده شه. دومین مورد هم که خیلی با اهمیته، نوشیدن مقدار کافی مایعاته. باید دو ساعت قبل از شروع کردن به ورزش، پانصد سی سی یا نیم لیتر مایع نوشید و هم اینکه طی ورزش، مخصوصا در آب و هوای گرم باید به مقدار مناسب مایعات نوشید.

 

اصول مشترک ورزش کردن واسه بیماران گرفتار به دیابت چیه؟
سه حرکت واسه همه لازمه. اول گرم کردن قبل از شروع ورزش که باید ۵ تا ۱۰ دقیقه با فعالیتای هوازی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری با شدت کم همراه باشه تا عضلات و قلب و تنفس واسه ورزش آماده شه. بعد حرکات کششی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه پیش یا پس از گرم کردن و بعد از اون، سرد کردن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از ورزش کردنه که به قلب فرصت میده تا به تعداد ضربان قبل از شروع ورزش برسه. راستی یادمون باشه که بهتره بیشتر به ورزشای استقامتی با شدت متوسط و تعداد تکرار بیشتر بپردازیم تا ورزشای قدرتی و سنگین.

 

بیماران گرفتار به دیابت چه وقتی نباید ورزش کنن؟
سوال خوبیه. اول اینکه اصلا قبل از صبحونه نباید ورزش کنن و بدون این دست اون دست کردن پس از اون یا پس از تزریق انسولین نباید فعالیت شدید بکنن. اگه قندخون قبل، در بین یا پس از ورزش ۲۴۰ بود، بهتره کتون ادرارشون رو اندازه بگیرن و اگه بالا بود، بهتره تا کنترل  قندشون ورزش نکنن. هم اینکه در هر حالتی اگه قندخون شون بالاتر از ۳۰۰ بود، نباید به ورزش بپردازند.

 

اگه ورزش کردن و قندخون شون پایین افتاد، چه کنن؟
باید ۱۰ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات یا قند برابر یه عدد سیب متوسط یا چهار عدد از برگه اونو مصرف کنن یا نصف لیوان شیر کم چرب بنوشن. به خاطر همین می گن نباید بیماران گرفتار به دیابت به مدت زیاد یا به طور سنگین به ورزش بپردازند.

 

واسه ورزش کردن، چه وقتی مناسبه؟
ببینین، محققان کشف کردن که حدود چهار تا پنج ساعت پس از غذا قندخون با بیشترین مقدار، کاهش پیدا می کنه. پس خیلی از کارشناسان پیشنهاد می کنن حدود سه تا پنج ساعت پس از غذای اصلی ورزش کنن.

 

درباره مواد غذایی شامل قند و تزریق انسولین و رابطه اونا با ورزش توضیح بدین.
ببینین، کلا چهار حالت هست که درصورت بروز نباید از مواد غذایی شامل قند استفاده کنیم: اگه قندخون قبل از ورزش بیشتر از ۱۰۰ باشه، شدت ورزش متوسط باشه و کمتر یا مساوی ۴۵ دقیقه طول بکشه، اگه از انسولین استفاده می شه، پس از یه ساعت از تزریق انسولین ورزش انجام میشه و در آخر اینکه دوز مصرفی انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، در حد کنترل کافی باشه. البته خیلی از ادما از انسولین استفاده می کنن که براساس نوع و دوز و زمان تزریق اون باید براساس مشخصات هر فرد تنظیم شه. مثلا، اگه فردی می خواد بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و حدود سه ساعت پس از تزریق انسولین با مدت اثر کوتاه، ورزش کنه، باید دوز انسولین خود رو ۲۰ درصد کم کنه. واسه نمونه، اگه ۲۰ واحد انسولین در اون زمان تزریق می کنه باید چهار واحد از اون کم کنه و ۱۶ واحد تزریق کنه. پس از ورزش هم باید براساس قندخون که اندازه گیری می شه، دوز انسولین تنظیم شه.

 

اگه قندخون از ۱۰۰ پایین تر باشه، چیکار باید کرد؟
باید حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم ماده قندی برابر یک تا دو عدد سیب متوسط یا یه لیوان شیر بدون چربی مصرف شه و اگه پس از ورزش زیر ۸۰ باشه و هنگام خوردن میان وعده هم نباشه، باید ۱۰ تا ۱۵ گرم ماده قندی مانند یه عدد سیب متوسط یا چهار حلقه برگه اون یا نصف لیوان آب پرتقال مصرف شه. اگه قندخون قبل از ورزش زیر ۷۰ باشه، میشه ۲۵ تا ۳۵ گرم ماده قندی استفاده کرد.

 

اگه فردی از انسولینای جورواجور و در زمانای جورواجور استفاده می کنه، باید چیکار کنه؟
یه مثال می زنم به طور کامل روشن شه. اول اینکه باید مشخص کنین کدوم نوع انسولین و کدوم زمان تزریق، بیشتر از همه به زمان ورزش کردن نزدیکه. دوز صبح انسولین رگولار میان صبحونه و ناهار، دوز صبح انسولین ان پی اچ میان ناهار و شام، دوز شام انسولین لیسپرو میان شام و زمان خواب و دوز خواب انسولین ان پی اچ درزمان شب و هنگام خواب عمل می کنه. حال اگه به مدت ۱۵ تا نیم ساعت ورزش انجام گیرد، ۱۰ درصد از انسولینی که در زمان ورزش کردن تزریق می شه، کم می شه. واسه نمونه، اگه فردی شش واحد انسولین رگولار و ۲۴ واحد ان پی اچ قبل از صبحونه، چهار واحد لیسپرو قبل از شام و شش واحد ان پی اچ قبل از خواب تزریق می کنه و می خواد پس از صبحونه کوه پیمایی کنه، باید چهار واحد ( ۱۰ درصد از کل انسولین تزریقی روزانه که ۴۰ واحده) رو فقط از انسولین صبح خود و اونم از رگولار کم کنه و به جای شش واحد، دو واحد تزریق کنه. البته باید در هر شرایطی با دکتر متخصص غدد یا دکتر ورزشی خود مشورت کنه.

 

جمع آوری : فراناز

.

منبع : faranaz.com

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت آکا

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *