افراط در مصرف آجیل ممنوع ! | سبزیجات

مجموعه: خواص مواد غذایی

 

زیاده روی در مصرف آجیل ممنوع !

آجیلا می تونن به عنوان  یه جانشین خوب واسه لبنیات پرچرب، کیک و شیرینی باشن

 

 

۱- آجیل شور: این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. این نوع آجیل، عادی ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروزه.

 

۲- آجیل شیرین: این آجیل شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندیه. با اینکه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیلا در ایام نوروز استقبال می شه، اما حضور مغز گردو در این ترکیب یه مزیت بسیار بزرگ هستش.

 

۳- آجیل چهار مغز: این آجیل از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی تشکیل شده.

 

۴- آجیل مشکل گشا: بعضیا فکر می کنن که حضور آجیل مشکل گشا، حتی در حجم کم، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت سین، واسه صاحبخانه خوش یمن هستش و بخاطر این، کمی هم از این نوع آجیل جفت و جور می کنن. آجیل مشکل گشا یعنی ترکیب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل.

 

۵- آجیل به سلیقه شخصی: هممون واسه خرید آجیل یه گزینه دیگه رو هم پیش روی خود داریم و اونم سبک شخصی خودمونه؛ یعنی ما می تونیم از هر کدوم از شکلای جور واجور آجیل به اندازه دلخواه و به سلیقه شخصی خودمون خرید کنیم و اونا رو با هم ترکیب کنیم. در بین شکلای جور واجور جور واجور آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال رو از پسته به عمل میارن و بعد از اون به ترتیب شکلای جور واجور تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار میگیره.

 

۶- آجیلای وارداتی: این روزا در آجیل فروشیا و فروشگاه های عرضه کننده خشکبار، آجیلای هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می شه که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریائی هم واسه خودشون دست و پا کردن. در این نوع آجیلا شکلای جور واجور رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می شه.

 

به نظر شما آجیل خوبه یا مضر؟

مطالعه روی آدمایی که آجیل رو در رژیم غذایی خود به طور دائمی دارن، نشون میده که از سلامت قلبی بهتری نسبت به بقیه افراد بهره مند بودن. آجیل از جمله بهترین منابع گیاهی پروتئین است و هم اینکه منبع فیبر، آهن، منیزیم و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A، سلنیوم و روش. آجیلا پر از چربیای به درد بخور بوده که از مهم ترین اونا میشه به امگا ۳ اشاره کرد. اینم بگیم که بیشتر چربیای داخل آجیلا غیراشباع هستن. آجیلا به عنوان یکی از بهترین میان وعده ها  واسه کودکان حساب می شن.

 

مغزها پس از ورود به بدن و جذب شدن باعث رفع خستگی، کاهش التهابات سینوزیت و هم اینکه افزایش قدرت مغزی می شن. میشه با اضافه کردن مغزها در شکلای جور واجور غذاا، اندازه به درد بخور بودن اون غذا واسه رشد مغزی رو بیشتر کرد.

 

آجیلا منبع خوبی از فیبرای غذایی هستن و به عمل اجابت مزاج در افراد کمک می کنن.

 

آجیلا می تونن به عنوان  یه جانشین خوب واسه لبنیات پرچرب، کیک و شیرینی باشن.

 

شکلای جور واجور آجیل

گردو: گردو یکی از منابع خوب امگا-۳ه که در آدمایی که قادر به دریافت ماهی نمی باشن، جانشین خیلی خوبیه و دلیل بهبود کارکرد قلب و عروق می شه. این روزا در کاسه آجیل عید نوروز ایرانیان جای اون خالیه.

 

گردو دارای مقادیر قابل توجه ای از کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، ویتامین A و چند نوع ویتامین B هستش و منبع خوبی واسه تامین انرژی در کودکان و بزرگسالانه.

 

پسته: پسته هم از بروز بیماریایی از جمله سرطان مقابله می کنه. ماده معدنی و ویتامین موجود در پسته باعث تقویت استخون می شه، بینایی رو تقویت می کنه، به سیستم عصبی و قلبی – عروقی کمک و خون رو تصفیه می کنه. مصرف پسته به کاهش استرس کمک می کنه.

 

ارزش غذایی پسته به نسبت بقیه آجیلا و هم مواد ‏پروتئینی مثل گوشت، شیر، تخم مرغ و هم حبوبات لایق اهمیت و توجهه. در موارد درمان کم خونی ‏به وجود اومده به وسیله فقر آهن مصرف مغز پسته هم خیلی خوبه.

 

فندق: فندق پر از فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و ویتامین E هستش. فندق بسیار مغذی و خوش طعم بوده و در بعضی غذاها هم ازش استفاده می شه.

 

بادام: بادام از نظر اندازه کلسیم، بسیار غنیه و به خاطر همین، مصرف اون می تونه نقش زیادی در رشد استخون، جلوگیری از بروز پوکی استخون و حفظ سلامت دندانا داشته باشه.

 

بادام در شکلای جور واجور سرطانا، به خصوص سرطانای روده و پروستات، نقش پیشگیرانه داره. آنتی اکسیدانای موجود در بادام، از تخریب دیواره های سلولی جلوگیری می کنن و به این ترتیبه که نقش پیشگیرانه بادام در بروز سرطانا، اعمال می شه.

 

تخمه کدو: این دانه ها به رنگ سبز کمرنگ هستن و میشه اونا رو به صورت خام یا بو داده مصرف کرد. تخمه کدو شامل مقدار بالایی پروتئین، آهن، روی و فسفره.

 



.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *