افزایش آسان اشتها با تغییر عادت های غذایی | بیماری

: افزایش اشتها می تونه یه کار پیچیده باشه به خصوص اگه شما با غذاهایی مواجه شید که وسوسه کننده نیستن یا واسه روند کاهش وزنتون نمی تونن به درد بخور باشن. اصلا نگران نباشین. موارد بسیار زیادی هست که می تونین امتحان کنین و دوباره از خوردن غذاهای جور واجور لذت ببرین. در این مقاله می خوایم به روش افزایش اشتها با کمک تغییر عادتای غذایی بپردازیم.

۱.همیشه صبحونه بخورین:

حتما شمام در مورد اهمیت مصرف وعده غذایی صبحونه چیزایی شنیدین اما یادآوری اون خالی از لطف نیس. صبحونه یه وعده غذایی خیلی با اهمیته. مصرف یه صبحونه سالم و متعادل می تونه بعد از یه شب طولانی متابولیسم بدن رو تحریک کنه و بدن رو واسه کل روز آماده سازه. خوردن صبحونه به شما کمک می کنه انرژی لازم خود رو تامین کنین و در طول روز فعال باشین. پس اشتهای شمام افزایش پیدا می کنه.

  • بعضی از گزینه های عالی واسه یه صبحونه سالم ومتعادل شامل نون سبوس دار، ماست، گرانولا، میوه های تازه و مصرف اسموتیای سالم و طبیعی میوه س.
  • اگه می خواین مقدار کالری دریافتی خود رو زیاد کنین، می تونین کره بادام زمینی یا برشی از نون سبوس دار یا نون تست رو امتحان کنین. این مواد خوشمزه و پر از چربیای سالم هستن.

۲.وعده های غذایی کم و تکراری داشته باشین.

مصرف وعده های غذایی با حجم و تعداد زیاد می تونه اشتهای شما رو تحریک کنه.مصرف وعده های غذایی بزرگ نمی تونه به آدمایی که دارای اشتهای کم هستن کمکی کنه. از طرف دیگه مصرف وعده های غذایی کوچیک تر می تونه به درد بخور باشه. تلاش کنین وعده های غذایی خود رو به چند وعده کوچیک تر تقسیم کنین و اونو به صورت تکراری مصرف کنین.

  • خوردن وعده غذایی کوچیک تر می تونه به شما کمک کنه بعد از مصرف غذا احساس خوب و سبکی داشته باشین. وقتی که وعده غذایی شما زیاد و بزرگ باشه، معده بیشتر پر می شه و احساس سنگینی می تونه اذیت کننده باشه. به خاطر همین آدمایی که دارای اشتهای کم هستن از مصرف وعده غذایی بزرگ هیچ لذتی نمی برن. تلاش کنین روزانه ۴ الی ۶ وعده غذایی داشته باشین.
  • از شکستن عادتای غذایی خود نترسین. تلاش کنین غذاهایی رو استفاده کنین که دوست دارین و هوس کردین. اگه دوست دارین وعده غذایی بزرگی در صبحونه بخورین اینکار رو انجام بدین. اگه دوست دارین زمان شام رو به دو وعده غذایی کوچیک تر تقسیم کنین حتما اینکار رو امتحان کنین.

۳.میان وعده و تنقلات سالم بخورین:

وقتی که با خوردن غذا در وعده های غذایی مشکل دارین، مصرف میان وعده و تنقلات سالم می تونه بسیار به درد بخور باشه. مقادیر کم کمتر شما رو اذیت می کنه و بدن شما رو واسه مصرف وعده های غذایی اصلی آماده می کنه. تلاش کنین کاسه ای از مواد مورد علاقه خود رو در سراسر خونه بذارین تا در طول روز به خوردن این مواد تشویق شید.

  • موادی رو انتخاب کنین که دارای قند و چربی سالمی هستن. مثلا می تونین از موز، آووکادو، آجیل و دیپایی مثل حمص یا پنیر خامه ای استفاده کنین. اگه خواستین می تونین از مواردی مثل ذرت بو داده هم استفاده کنین.
  • یادتون باشه که تنقلات و میان وعده ها نباید به جای وعده های اصلی مصرف شه. پس بهتره از مصرف میان وعده در نزدیکی زمان وعده های اصلی دوری کنین وگرنه اشتهای شما کور می شه.

۴.غذاهای مورد علاقه خود رو انتخاب کنین:

وقتی که غذای مورد علاقه خود رو مصرف می کنین، خوردن بسیار آسون تر هستش. وقتی رو واسه خرید و آماده سازی غذاهایی صرف کنین که دوست دارین.

  • اگه الان وزن شما کمتر از حد ایده آله نباید در مورد مصرف غذاهای مورد علاقه خود زیاد نگران باشین. اگه عاشق شکلات، کیک یا پیتزا هستین، می تونین به مقدار کم از این مواد لذت ببرین. با اینحال، مصرف زیادتر از اندازه مواد غذایی پرچرب، می تونه حس سنگینی در شما بسازین پس حد میونه روی رو نگه دارین.
  • شمام اینکه می تونین از غذاهای مورد علاقه خود یا غذاهای خونگی و دوران کودکی استفاده کنین. غذاهایی رو امتحان کنین که رابطه خوبی با خاطرات گذشته شما دارن. در اینصورت راحت تر می تونین غذا بخورین.

۵.از خوردن غذاهایی که بوی تند دارن دوری کنین:

غذاهایی با بوی تند ممکنه اشتهای شما رو کلا کور کنه و نتونین وعده غذایی خود رو استفاده کنین. این اتفاق به خصوص وقتی اتفاق می افته که زیاد گرسنه نباشین. از خوردن موادی مثل تن ماهی یا پنیر بد بو جدا دوری کنین.

  • یادتون باشه که غذاهای داغ بیشتر از غذاهای سرد بو دارن. پس تلاش کنین ساندویچ، سالاد یا برش سردی از گوشت رو امتحان کنین.

۶.از گیاهان و ادویه جات در پخت و پز خود استفاده کنین:

یعنی، غذاهایی که دارای بوی خوبی هستن می تونن اشتهای شما رو تحریک کنن. تلاش کنین به غذاهای خود گیاهان و ادویه جات خوشبوی زیادی اضافه کنین تا بتونین بوی بسیار مطبوعی ایجاد کنین. در این صورت دیگه مصرف غذا براتون خسته کننده نیس.

  • دارچین یکی از ادویه هاییه که به طور تکراری در مواد غذایی استفاده می شه و می تونه اشتهای شما رو تحریک کنه. شما می تونین این ادویه خوشبو رو به غذاهای پخته شده اضافه کنین یا اینکه کمی روی نون تست یا گوشت خود بپاشید.
  • گیاهانی مثل ریحان، آویشن، رزماری و رازیانه می تونن طعم عالی به غذاهای شما اضافه کنن. شما می تونین از این گیاهان در غذاهای مختلفی استفاده کنین و ترکیب متفاوت اونا رو با غذاهای جور واجور تجربه کنین.

۷.فیبر کمتری بخورین:

فیبر (ماده مغذی که در میوه ها، سبزیجات و غذاهای سبوس دار پیدا میشه) یه ترکیب لازم واسه رژیم غذایی سالم است. با اینحال، غذاهای غنی از فیبر می تونه شما رو سیرتر نگه داره و از اشتهای شما کم کنه. از موادی که فیبر بالایی دارن در حد میونه روی استفاده کنین.

  • واسه بدن شما هضم مواد پرفیبر زمانبره. پس این جور موارد واسه آدمایی عالیه که به دنبال کاهش وزن خود هستن.
  • اما اگه شما به دنبال افزایش اشتهای خود هستین، بهتره مصرف غذاهای غنی از فیبر رو کم کنین. مصرف غذاهایی مثل برنج قهوه ای یا پاستا و نون سبوس دار می تونه شما رو به مدت طولانی سیر نگه داره. البته این یه راه حل کوتاه مدته چون فیبر یه ماده مغذی لازم واسه بدن حساب می شه و باید مصرف شه.

نکات:

  • از دست دادن اشتها ممکنه نشونه افسردگی باشه. در این جوری موارد بهتره با یه متخصص مشورت کنین. از خودتون سوالاتی رو سوال کنین: اشتها و تمایل خود رو به غذا خوردن از دست داده ام؟ این تغییر در اشتها با موارد دیگه هم همراه بوده؟
  • از دست دادن اشتها ممکنه به دلیل استرس هم باشه. پیدا کردن روشی واسه کاهش استرس می تونه به درد بخور باشه.
  • دور و دور و بر خود رو با بوهای خوب پر کنین.
  • داشتن یه دسر با کالری بالا که سالمه هم می تونه اثر داشته باشه.شما می تونین از موز یا آناناس استفاد کنین.
  • واسه اینکه اشتهای خود رو هرچه سریع تر زیاد کنین، کمی آدامس نعناع وردارین و به مدت نیم ساعت بجوید.

هشدارها:

  • زیاد شدن وزن سریع و یهویی می تونه واسه سلامتی شما مضر باشه. تلاش کنین وزن خود رو به صورت پایدار و آروم زیاد کنین. از مواد سالم استفاده کنین.
  • همیشه قبل از شروع یه رژیم غذایی جدید با دکتر متخصص مشورت کنین.
  • منبع healthmag.ir

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *