افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ با این مواد غذایی | تغذیه سالم

در این بخش مطلب جدیدی واسه شما عزیزان جفت و جور و تنظیم کردیم که دعوت می کنیم تا آخر ما رو همراهی کنین.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر دربارش صحبت می کنیم:

افزایش دچار شدن به سرطان روده بزرگ با این مواد غذایی

افزایش دچار شدن به سرطان روده بزرگ با این مواد غذایی

غذاهایی که امکان سرطان روده بزرگ رو زیاد می کنن

یه بررسی نوین نشون میده خوردن مقدار زیاد گوشت قرمز، نون سفید و نوشابه های پر از شکر خطر درازمدت دچار شدن شما به سرطان روده بزرگ رو زیاد می کنه.

به گزارش هلث دی نیوز براساس داده های جمع آوری شده از دو بررسی کلی بهداشتی، همه این غذاها التهاب در بدن شما رو زیاد می کنن و این التهاب ایجاد شده با افزایش خطر ایجاد سرطان روده بزرگ همراهی داره.

دکتر ادوارد جیوانوچی، پژوهشگر ارشد در این بررسی گفت از پایهً به نظر می رسه چیزی که درمجموع یه رژیم غذایی سالم رو می سازه، باعث پیشگیری از سرطان روده بزرگ هم می شه.

جیوانوچی استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی تی اچ چن دانشگاه هاروارد در بوستونه.

به گفته اون بررسیای قبلی هم عوامل مربوط به رژیم غذایی رو با سرطان روده بزرگ مربوط کرده بودن، اما توضیحی درباره دلیل این رابطه ارائه نداده بودن.

جیوانوچی و همکارانش فکر دارن که التهاب به وجود اومده به وسیله غذاهایی که فرد می خوره ممکنه دست کم یه از راه های اثر رژیم غذایی بر خطر سرطان روده بزرگ باشه.

این محققان واسه آزمودن این رابطه احتمالی، داده های مربوط به بیشتر از ۱۲۱۰۰۰ نفر رو از دو بررسی بزرگ بهداشتی رو جمع آوری کردن که در اونا افراد واسه ربع قرن پیگیری شده بودن تا اثرات بالقوه عوامل متفاوت بر سلامتی شون مشخص شه.

شرکت کنندگان در این بررسیا پرسشنامه های غذایی رو هر چهار سال یه بار پر کرده بودن. محققان بر مبنای این پرسشنامه ها یه «نمره» التهاب مربوط به غذا واسه هر فرد تعیین کردن.

در مرحله بعد نمره های آدمایی رو که در طول این بررسیا به سرطان روده بزرگ گرفتار شده بودن، با آدمایی که به این سرطان دچار نشده بودن، مقایسه کردن.

آدمایی که غذاهایی با بیشترین التهاب زایی رو خورده بودن، در مقایسه با آدمایی که کمترین نمره التهاب زایی رژیم غذایی رو داشتن، با احتمال ۳۷ درصد بیشتر به سرطان روده بزرگ و با احتمال ۷۰ درصد بیشتر به سرطان راست روده گرفتار شده بودن.

در مقابل به نظر می رسید مصرف سبزیای دارای برگ سبز، سبزیای به رنگ زرد تیره، غلات سبوس دار، قهوه و آب میوه التهاب رو کم می کنه.

براساس یافته های این بررسی آدمایی که رژیم غذایی سالم داشتن، درصورتی که از مصرف الکل هم دوری کرده بودن، به بیشترین اثر ضدالتهابی رسیده بودن.

بعضی یافته های عجیب هم در این بررسی به دست اومد.

مثلا پیتزا باآنکه از اجزایی تشکیل شده که به تنهایی التهاب رو زیاد می کنن، اما در کل التهاب رو کاهش می داد. از طرف دیگه گوجه فرنگی با افزایش التهاب همراه داشت.

به گفته جیوانوچی، بهتره یافته های این بررسی واسه رسیدن به یه الگوی کلی خوردن سالم در نظر داشت، با در نظر گرفتن این که عوامل زیادی وجود دارن، و یه عامل تک به خودی خود اون قدر مهم نیس، بلکه یه سری از عوامل دست  اندرکار هستن.

مثلا به گفته اون افراد ممکنه مقدار زیادی قهوه بنوشن که یه نوشیدنی با اثر ضدالتهابی قویه، اما اگه لیوان قهوه شون رو با مقدار زیادی شکر پر کنن، یه اثر به درد بخور خنثی می شه.

.

منبع : gahar.ir

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *