افزایش ارزش غذایی ۷ نوع سبزی با پختن آن | تغذیه سالم

افزایش ارزش غذایی ۷ نوع سبزی با پختن اون

افزایش ارزش غذایی ۷ نوع سبزی با پختن اون

تغذیه

همیشه می گن سبزیا رو خام بخورین تا مواد مغذی بیشتری به بدنتون برسه. شاید درباره بیشتر سبزیا این موضوع درست باشه اما سبزیایی هم هست که پختن اون، باعث افزایش ارزش غذایی اون می شه.

به نقل ازreadersdigestبرای طبخ بیشتر سبزیجات، پیشنهادا بر اینه که اونا رو بخارپز یا با چربیایی مانند روغن کتون، روغن زیتون و … طبخ کنین. اضافه کردن چربیای سالم به این سبزیجات، جذب ویتامینا و مواد معدنی موجود در اونا رو در بدن چند برابر می کنه:

سیب زمینی: اینطور ثابت شده که مصرف سیب زمینی پخته و یا آب پز شده قند خون رو به طور موثری کنترل می کنه. در حالی که مصرف سرخ کرده اون به طور کامل اثر برعکس روی قند خون داشته و اصلا پیشنهاد نمی شه.

گوجه فرنگی: اگه می خواین از خواص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یه آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابیه، بهره ببرین، اونو بپزید. شما موقع مصرف گوجه فرنگی به صورت خام فقط ۴ درصد از لیکوپن اونو به بدن می رسونین. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته خیلی راحت جذب بدن می شه.

هویج: سطوح بتاکاروتن که یه جور آنتی اکسیدان بوده و در بدن تبدیل به ویتامین آ می شه، در هویج پخته شده چند برابر زیاد می شه.

اسفناج: حجم اسفناج با پخته شدن کم میشه و شما می تونین مقدار بیشتری از اونو بخورین. اسفناج هم اینکه دارای اسید فولیکه که به تقویت سیستم عصبی کمک می کنه. سطح اسید فولیک اسفناج با پختن این سبزی بیشتر حفظ می شه.

مارچوبه: اگه می خواین فیبر بیشتری از راه مصرف این سبزی به بدن برسونین، اونو طبخ کنین. تقریبا مانند گوجه فرنگی، مارچوبه دارای دیواره های کلفت سلولیه که باید به وسیله گرما تجزیه شه. در این صورت تموم مواد مغذی سالم اون جذب بدن می شن.

کدو حلوایی: جذب آنتی اکسیدانا و بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی با پخته شدن اون بیشتر می شه.

بروکلی: بروکلی جزو خونواده کلم هاست و خواص آنتی اکسیدانی اون بسیار معروفه. هم اینکه بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفروله. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگای خونی بدن، خطر سرطان رو کم می کنه. بهترین روش واسه طبخ کلم بروکلی، آب پز و بخارپز کردن اون هستش که با این روش خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئنای اون تقویت می شه.

.

منبع : pezeshk.us

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *